Van stadssnelweg naar publieke ruimte

Een tocht door het torenlandschap

Ruimtelijke visie

Profiel Bischoffsheimlaan

Bischoffsheimlaan ter hoogte van de P&V-toren. Dwarsprofiel.
© Rien van de Wall & Wim Menten

Tussen de Antwerpsepoort en het Madouplein wordt de skyline getekend door een opeenvolging van kantoor- en woontorens. De boulevards doorkruisen er een machts- en beslissingscentrum van (inter)nationaal belang. Dit segment heeft een bijzonder metropolitaan karakter. Visitekaartje: een 1,5 km lange en continue esplanade langs de primaire weg, die de parken en pleinen op de boulevards betrekt en ze uit hun isolement haalt. Ze biedt stadsbewoners en -gebruikers een aantrekkelijke ruimte voor verplaatsingen en verblijf.

Mobiliteit

De boulevards maken hier deel uit van de primaire weg die het centrale zakendistrict verbindt met de autosnelwegen in het westen. Het verkeer circuleert bovengronds behalve in de omgeving van Rogier, waar de tunnelinfrastructuur behouden wordt en bovengronds een wijkverzamelweg instaat voor de lokale ontsluiting. Vanwege de belangrijke verkeersfunctie van de primaire weg is het aantal uitwisselingspunten er beperkt. Elders zijn slechts rechtsafslaande bewegingen mogelijk of is de toegang tot minder belangrijke zijstraten afgesloten. Het profiel van de primaire weg omvat 2×3 rijstroken (in de tunnel 2×2); dat van de wijkverzamelweg 2×1 rijstrook. De ontwerpsnelheid is overal 50 km/u.

Onder de boulevards bevindt zich metrolijn 4 (Berchem-Simonis-Luxemburg-Churchill), met de stations IJzer, Rogier, Kruidtuin en Madou. Via een nieuwe S-treinhalte Kruidtuin verknoopt de metrolijn met de Noord-Zuidverbinding. De boulevards worden door tramlijnen gekruist aan de Schaarbeeksepoort (Kruidtuin) en op het Madouplein.