Van stadssnelweg naar publieke ruimte

Tussen kanaal en basiliek

Ruimtelijke visie

De Leopold II-laan verbindt de Basiliek van Koekelberg met het nieuwe stedelijke brandpunt aan de Sainctelettebrug. Het Saincteletteplein krijgt de betekenis van een publiek voorplein voor de talrijke projecten die rond het kanaal gerealiseerd worden en er nog op stapel staan. Verkeer en verblijf worden er in evenwicht gebracht. Sainctelette-IJzer wordt ook de spil in een groen netwerk dat zich uitstrekt van het Elisabethpark tot de Noordwijk en van Thurn & Taxis tot de Vismarkt.

Profiel Leopold II-laan

Leopold II-laan. Dwarsprofiel.
© Rien van de Wall & Wim Menten

Mobiliteit

Het tracĂ© van de Leopold II-laan maakt deel uit van de primaire weg die het centrale zakendistrict verbindt met de autosnelwegen in het westen. Het oostelijke deel van de Leopold II-tunnel wordt uit dienst genomen. In de omgeving van het Elisabethpark en het E. Simonisplein wordt de tunnel behouden en verloopt het lokale verkeer over wijkverzamelwegen. Vanwege de belangrijke verkeersfunctie van de primaire weg is het aantal uitwisselingspunten beperkt. Elders zijn slechts rechtsafslaande bewegingen mogelijk of is de toegang tot minder belangrijke zijstraten afgesloten. Het wegprofiel van de primaire weg omvat 2×2 rijstroken; dat van de wijkverzamelweg 2×1 rijstrook. De ontwerpsnelheid van beide is 50 km/u.

Onder de boulevard bevindt zich metrolijn 4 (Berchem-Simonis-Luxemburg-Churchill), met de stations Basiliek, Simonis, Ribaucourt en IJzer. Tramlijn 51 volgt de Leopold II-laan tussen de Jubileumlaan en het IJzerplein. Busbanen zijn overbodig, gezien de reiswegen van de streekbussen van De Lijn beginnen en eindigen aan de S-trein- en metrostations Berchem of Bockstael.