Bischoffsheimlaan
← Sectie B: Een tocht door het torenlandschap
Evenknie van Koekelberg
Het herinrichtingsvoorstel bedt de wegeninfrastructuur, nodig voor een primaire weg, in in de stedelijke omgeving. De Bischoffsheimlaan vindt een menselijke schaal weer.
- Sluiting van de Kruidtuintunnel en van de Madoutunnel – Al het autoverkeer circuleert bovengronds op 2×3 rijstroken. De tunnelmonden worden gedicht. De infrastructuur van de tunnels kan hergebruikt worden voor een stedelijke functie (indoor sportinfrastructuur, feest- of fuifzaal, handelszaken, stedelijke industrie, bewonersparkeren).
- Een groene voetgangers- en fietsverbinding – Aan weerszijden van de rijweg komen brede voetgangerszones tot stand, geflankeerd door tweerichtingsfietspaden en voorzien van groenperken en aanplantingen. De primaire weg wordt voorzien van een groene middenberm.
- Barricadenplein en Henri Fricksquare als pleisterplaatsen – Bij de aanleg van de boulevards in de negentiende eeuw, werden het cirkelvormige Barricadenplein en de driehoekige Henri Fricksquare bedacht als ‘pleisterplaatsen’, rustpunten voor wandelaars en paardenkoetsen. Beide kunnen opnieuw als dusdanig gaan functioneren op het traject doorheen het torenlandschap. Een geïntegreerd ontwerp plaatst ze met elkaar in relatie, zonder daarbij de contrasterende architecturale en landschappelijke contexten van de ruimten uit het oog te verliezen. Door het Henri Fricksquare open te werken, wordt het deel van de esplanade. Het monument van het voormalige Observatorium (1832) krijgt opnieuw een prominente plaats in het park van de Henri Fricksquare.
- Aandacht voor doorstroming op de primaire weg – Om de Bischoffsheimlaan de verkeersfunctie van een primaire weg te laten uitoefenen, is kruisend verkeer tussen de Schaarbeeksepoort en het kruispunt Scailquinstraat-Korte Noordstraat onmogelijk. Aan de Van Orleystraat (richting Madou), de De Bériotstraat en het Quételetplein (richting Kruidtuin) kunnen auto’s enkel rechts afslaan. De toegang tot het Barricadenplein en de Eredienststraat wordt afgesloten voor autoverkeer. Ter hoogte van het Barricadenplein en de Henri Fricksquare wordt een beveiligde voetgangers- en fietsoversteek ingericht.
→ Het autoverkeer - Het kenmerkende torenlandschap wordt versterkt door een nieuwe hoogbouw oostelijk van de Henri Fricksquare. Deze sluit de 4 km lange zichtas van de noordelijke boulevards en de Leopold II-laan af en wordt zo de oostelijke pendant van de Basiliek van Koekelberg.