Gulden Vlieslaan en Waterloolaan
← Sectie D: Schakeling van groene stadskamers
Een metropolitane flaneer-, verblijfs- en evenementenruimte
Het herinrichtingsvoorstel transformeert de Gulden Vlieslaan en de Waterloolaan tot een groene boulevard met grootstedelijke uitstraling. Het weidse centrale gebied van de ringruimte vindt opnieuw aansluiting bij de stad. De alomtegenwoordigheid van de auto wijkt voor een uitnodigende, kwaliteitsvolle openbare ruimte ten dienste van de stadsbewoners en de bezoekers van de handelskern.
- Naamsepoorttunnel sluit, Louizatunnel blijft – De secundaire weg gaat ondergronds en buigt af naar de Louizalaan. Bovengronds volgt een wijkverzamelweg (2×1 rijstrook) het ringtracé. Kortparkeren en leveren zijn mogelijk op stroken langs de rijweg. Tussen deze stroken en de trottoirs worden tweerichtingsfietspaden aangelegd. Tussen Naamsepoort en Louizaplein zijn voor het gemotoriseerd verkeer slechts rechtsafslaande bewegingen mogelijk.
→ Het autoverkeer - De bovengrondse parkeermogelijkheden ruimen plaats voor verblijfsruimte. Personenwagens parkeren in de drie bestaande ondergrondse parkeergarages (Gulden Vlies, 2 Portes en Entre Deux Portes), die samen een capaciteit hebben van 1122 plaatsen. [2] Het schrappen van bovengrondse parkeerplaatsen verhoogt de rendabiliteit van de parkeergarages.
- Het centrale gebied tussen de rijwegen wordt ontworpen als een groene boulevard: een hoofdzakelijk verharde ruimte met bomenrijen. Het wordt een dynamische ruimte, waar verblijf de boventoon voert en waar culturele, recreatieve en sportactiviteiten worden georganiseerd. De evenementen zetten de rechte lijn Troon-Munthof op de kaart als een centrale plek in de metropool, zoals ze dat vandaag al zijn vanuit commercieel oogpunt.
- Naamsepoort, Gulden Vlies-Waterloo en Louiza liggen in elkaars verlengde. De herinrichting maakt een doorlopende wandeling langs de handelspanden mogelijk. De verschillende delen van de handelskern worden verenigd, wat de commerciële positie van de bovenstad versterkt. Door hun ligging aan de uiteinden van het parcours, zorgen de metro- en tramhaltes (Naamsepoort en Louiza) en de openbare parkings voor een optimale ontsluiting.
- Het Egmontpark ligt vandaag verscholen achter de gevels van de Waterloolaan. De toegangen tot het park worden in het ontwerp van de publieke ruimte zichtbaar gemaakt.