Hallepoortpark
← Sectie E: Groen lint in de Kanaalwijk
Kop van het groene lint
In het herinrichtingsvoorstel vormt het Hallepoortpark het begin van een groen lint, dat in een rechte lijn tot aan het kanaal loopt. Het lint wordt een structurerende as in de Kanaalwijk. Dit ruimtelijk concept is bepalend voor de inrichting van zowel de verkeers- als de verblijfsruimte.
- Sluiting van de Hallepoorttunnel – De ringlanen zijn hier een wijkverzamelweg. Gezien de verkeersfunctie en de hiermee gepaard gaande intensiteiten hoort op deze weg geen tunnel thuis. De tunnelinfrastructuur wordt voortaan gebruikt als parkeergarage voor de buurt, i.h.b. de bestelwagens van de marktkramers op het Vossenplein.
→ Het autoverkeer - De Zuidlaan wordt in één lijn doorgetrokken tot aan de Hallepoortlaan nabij de J. Volderslaan. De boulevards vinden hier een symmetrisch dwarsprofiel weer. Op een afstand van 5 m van de gevels worden tweerichtingsfietspaden, langsparkeerstroken en 2×1 rijstrook aangelegd.
- De wijkverzamelweg loopt via de H. Jasparlaan; de lanen aan de stadszijde worden ingedeeld bij het wijknet en geven slechts toegang tot de aanpalende panden. De Hoogstraat en de Blaesstraat vormen samen de lus naar en van de Marollen.
- Als kop van het groene lint van de Kanaalwijk krijgt het park vanaf de Hallepoort westwaarts een meer stedelijk karakter. De parkinrichting speelt met het reliëf: de afdaling naar de Kanaalwijk (7 m hoogteverschil tussen Hallepoort en Blaesstraat) wordt voelbaar gemaakt in de topografie van het park.
- Door de integratie van de noord-zuidpremetro in metrolijn 3, kan tram 51 niet meer van de metrotunnel gebruik maken. De tram rijdt bovengronds en heeft zijn eindpunt aan het kruispunt met de Blaesstraat. Hier wordt een paviljoen opgetrokken, dat bus- en tramhalte integreert en ook een bar en kiosk huisvest.
→ Het metropolitaan vervoernet