Louizaplein
← Sectie D: Schakeling van groene stadskamers
Kruis van structurerende ruimten
De inrichting van het Louizaplein moet recht doen aan zijn betekenis als kruis van twee structurerende assen van metropolitaan belang. Dit betekent dat het Louizaplein van een banale rotonde omgevormd wordt tot een stedelijke ruimte, die naam waardig: een shared space, waar het gemotoriseerd verkeer de ruimte deelt met de voetganger en de stedeling.
- De Louizatunnel en de Stefaniatunnel worden behouden. Hierdoor kan de verkeersfunctie van de secundaire weg verzoend worden met de behoefte aan meer ruimte voor de actieve vervoermodi en het openbaar vervoer, in het bijzonder in de ‘flessenhals’ tussen het Louiza- en het Stefaniaplein.
- Het tunnelcomplex Louiza-Stefania wordt vervolledigd met twee lussen, die toelaten ondergronds van Munthof richting Ter Kamerenbos te rijden en vice versa. Dit is de enige plaats waar het herinrichtingsvoorstel van KleineRing.be nieuwe ondergrondse wegeninfrastructuur creëert.
→ Het autoverkeer - Na de bouw van de twee ondergrondse lussen wordt de ‘flessenhals’ tussen het Louiza- en het Stefaniaplein autovrij gemaakt (behalve voor hulpdiensten en gereglementeerde leveringen). Dit maakt de straat nog aantrekkelijker voor bestaande en nieuwe handelszaken en versterkt de handelskern in zijn geheel.
- Bovengronds maakt de rotonde plaats voor een inrichting als T-kruising, die centraal door de tramlijnen op de Louiza-as doorkruist wordt. Op dit kruispunt kan autoverkeer op de boulevards de Quatre Brasstraat richting J. Poelaertplein nemen. Deze laatste is de wijkverzamelweg die toegang biedt tot de Zavelwijk en de parkeergarage Albertina-Square. De ruimte-inname van het gemotoriseerd verkeer kan drastisch gereduceerd worden.
- Het autovrij maken van de flessenhals schept ook ruimte om de tramhalte naar het begin van de Louizalaan te verplaatsen. De visuele continuïteit van de boulevards wordt niet langer onderbroken door in het centrale gebied halthoudende trams. De ligging van de tramhalte in de voetgangerszone verbetert de bereikbaarheid van de handelspanden.
- De herinrichting maakt een doorlopende wandeling langs de handelspanden mogelijk, van de centrale zone van Gulden Vlies-Waterloo naar de Louizalaan. De tram- en metrohalte Louiza vormt een aangename aankomst- en vertrekplek op het parcours.
- De inrichting begeleidt de vista’s op de as van de boulevards (richting de nieuwe stedelijke bakens aan de Naamsepoort en aan het Munthofkruispunt) en op de as naar Poelaert en naar het Stefaniaplein.