Madouplein
← Sectie B: Een tocht door het torenlandschap
Verknoping van twee wijken
Madou wordt in het herinrichtingsvoorstel een plek met grootstedelijke uitstraling. Het plein verbindt Sint-Joost en de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk en geeft ruimte aan de verschillende stromen, zowel langsheen de boulevards als transversaal.
- Sluiting van de Madoutunnel – Al het autoverkeer circuleert bovengronds op 2×3 rijstroken. De tunnelmonden worden gedicht. De infrastructuur van de Madoutunnel kan hergebruikt worden voor een stedelijke functie (sporthal, feest- of fuifzaal, handelszaak, stedelijke industrie, bewonersparkeren).
- De stromen op en rond Madou worden georganiseerd volgens een eenvoudig concept: het uitwisselpunt voor autoverkeer is het kruispunt Scailquinstraat-Korte Noordstraat, terwijl voetgangers, fietsers en openbaar vervoer op het Madouplein een bevoorrechte plaats krijgen.
De Leuvensesteenweg, het Madouplein en het Surlet de Chokierplein worden autovrij. Een brede beveiligde oversteekzone voor voetgangers en fietsers verbetert de verbinding tussen de handelskern van Sint-Joost en de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk. Ook bus en tram kunnen hier de boulevard oversteken. - Autoverkeer uit de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk kan de boulevard bereiken via de Korte Noordstraat. De Scailquinstraat geeft toegang tot de omgeving van het Sint-Joostplein. Om bovenlokaal sluipverkeer door het centrum van Sint-Joost onmogelijk te maken en verkeersdruk op de boulevards van de Kleine Ring in de hand te houden, wordt het autoverkeer op het Sint-Joostplein geknipt en wordt de verkeerscirculatie (eenrichtingsverkeer) in de omliggende straten herzien.
→ Het autoverkeer - Het openbaarvervoeraanbod tussen Sint-Joost en de stadskern wordt opgewaardeerd door de aanleg van een oost-westtramlijn tussen het De Brouckèreplein en het Mediapark dat verrijst aan Reyers. Deze volgt ongeveer de reisweg van buslijnen 29 en 63 en doet op zijn weg het Centraal Station, het Vrijheidsplein, het Sint-Joostplein en de voorgestelde S-treinhalte aan de Leuvensesteenweg aan. De lijn kruist de boulevard op het Madouplein.
→ Het metropolitaan vervoernet - Het pleinkarakter wordt hersteld en versterkt door de integratie van de voorpleinen van de torens in de omgevende publieke ruimte en een doordachte inplanting van bomen en ander groen. Een nieuwe woontoren in het verlengde van het flatgebouw ten noorden van de Scailquinstraat geeft de open, ongedefinieerde ruimte een noordelijke pleinwand. De onderste lagen van de toren worden opengewerkt: een doorgang en doorkijk naar de esplanade richting Kruidtuin. Een nieuwe, balkvormige sokkel aan de voet van de bestaande Madoutoren definieert het plein in een leesbare vorm.
- De esplanade, de brede en groene ruimte voor voetgangers en fietsers aan de Bischoffsheimlaan, wordt ten zuiden van Madou voortgezet tot aan de knik in het tracé van de boulevards ter hoogte van de Hamerstraat.