Naamsepoort
← Sectie D: Schakeling van groene stadskamers
De Naamsepoort als bestemming
Waar de stad vandaag de weidse ringruimte de rug toekeert, wordt deze publieke ruimte in het herinrichtingsvoorstel opnieuw deel van de stad. De Naamsepoort wordt van een hinderlijke oversteekplek tot een bestemming. Het plein, waarvan de boulevards deel uitmaken en dat wordt opgeladen met stedelijke functies, herstelt de dwarsverbinding tussen Naamsestraat en Elsensesteenweg.
- Autovrije Elsensesteenweg tot aan de Naamsepoort – De wijkstraten in hoog-Elsene blijven per auto toegankelijk via de Louizalaan, de Troonstraat en rechtstreeks via de ringlanen. Autoverkeer tussen het stadscentrum en Flagey – vandaag legt slechts 10 à 20% van de auto’s op de Elsensesteenweg het volledige traject af – verloopt via de Louizalaan en de Troonstraat.
→ Het autoverkeer - Sluiting Naamsepoorttunnel – Door het autovrij maken van de Elsensesteenweg zal de Naamsepoort gaan functioneren als een T-kruising tussen de boulevards en de Naamsestraat. De Naamsepoorttunnel verliest zo zijn bestaansreden. De tunnel wordt uit dienst genomen en de ruimte voor het autoverkeer bovengronds kan drastisch worden ingeperkt.
- Herbestemming Naamsepoorttunnel – Op het ondergrondse niveau wordt een gemeenschapsvoorziening ingericht. Dit kan een sporthal zijn, een zwembad of een feestzaal. Het horizontale groendak steekt deels boven het maaiveld uit, waardoor daglicht langs de ramen in de ruimte kan binnendringen.
- Bij de herinrichting van het plein wordt een evenwicht gevonden tussen verblijfs- en verkeersruimte. Het voorplein van de Bastiontoren wordt nieuw leven ingeblazen door publieksfuncties in te brengen in het gelijkvloerse niveau van de toren en de ingang van het metrostation te integreren in een nieuw paviljoen, dat zich naar het plein en naar de boulevards richt.
- Een nieuw volume wordt opgetrokken op het ringtracé naast de Bastiontoren. Dit gebouw telt 8 à 10 lagen. Het sluit de zichtas vanaf Munthof. Het activeren van het gelijkvloerse niveau door voorzieningen en handelszaken herleidt het barrière-effect van de secundaire weg tot een minimum en laat toe de Naamsestraat en de Elsensesteenweg ‘dichter bij elkaar te brengen’.
- De in het voorstel opgenomen tramlijn 71 van De Brouckère naar Elsene draait komende van Troon af naar de Elsensesteenweg. Slechts een tram kan het hoge aantal reizigers op deze lijn duurzaam opvangen. Dit geldt des te meer wanneer het openbaar vervoer de drager wordt van de stedelijke mobiliteit, zoals door KleineRing.be wordt voorgesteld. De halte Naamsepoort wordt ingeplant in de autovrije Elsensesteenweg.
→ Het metropolitaan vervoernet - De herinrichting maakt een doorlopende wandeling langs de handelspanden mogelijk, van de centrale zone van Gulden Vlies-Waterloo naar de Naamsestraat en de Elsensesteenweg. De tram- en metrohalte Naamsepoort vormt een aangename aankomst- en vertrekplek op het parcours.