Ninoofsepoort
← Sectie E: Groen lint in de Kanaalwijk
Sinds maart 2016 wordt de stadskanker van de Ninoofsepoort grondig aangepakt. Hier legt het Brussels Gewest een stadspark aan en in deze beweging gaat het hele openbaar domein mee op de schop. De verkeersruimte wordt gereduceerd en gebundeld: drie kruispunten worden er één. [1]
De voorziene inrichting kan probleemloos in het herinrichtingsvoorstel van KleineRing.be ingeschoven worden. Het voorstel is ter hoogte van de Ninoofsepoort dan ook aangepast in functie van het lopende project. De masterproef die aan deze website ten grondslag lag, had vanuit het concept van het groene lint echter een inrichting van de Ninoofsepoort voor ogen, die in een aantal opzichten van het huidige project verschilt.
Het ontwikkelingsvoorstel van de masterproef
De Ninoofsepoort is de plek waar de twee hoofdstructuren van de Kanaalwijk met elkaar verknopen: de waterweg zelf en het groene lint. Aan deze centraal gelegen locatie wordt een bovenlokale rol toebedeeld: deze van gewestelijke sport- en recreatiepool. Voorzien worden een stadspark, een indoor sportcomplex en een openluchtzwembad. Deze aantrekkingspolen halen de omliggende wijken uit hun isolement en worden een ‘bestemming’. De stromen die zij genereren, activeren de toeleidende assen… niet in het minst de kanaalas en het groene lint.
De twee hoofdassen worden fysiek met elkaar verknoopt op de rechteroever. Een esplanade voert de voetganger van het groene lint naar het park en laat hem de site overschouwen (met een imposant zicht op het kanaal noordwaarts). Het sportcomplex wordt ingeplant aan de esplanade, waar de kanaalas en die van het groene lint elkaar kruisen. De esplanade daalt dan af naar de 4 m verlaagde kanaaloever. Hier wordt een plein aangelegd, omsloten door een verdiept gelegen gebouwtje met horecazaak en/of jeugdlokaal.
De uitwisseling van het verkeer tussen de drie hoofdstraten (Ninoofsesteenweg, Zuidlaan en Barthélémylaan) verloopt over een rotonde onder de esplanade. De rotonde wordt doorsneden door vrijliggende trambeddingen. De tolhuisjes worden in gebruik genomen als café en als kiosk en wachtruimte aan de tramhalte.