Troonplein
← Sectie D: Schakeling van groene stadskamers
Ontmoetingsplek tussen Brussel en Europa
Het Troonplein, op de grens van de historische stad en de Europese wijk, is een van de plekken waar Brussel en Europa elkaar ontmoeten. De herinrichting van het Troonplein moet deze ontmoeting mogelijk maken. Het is ideaal gelegen op het traject tussen publieke en groene ruimten met een zekere allure, zoals de Kunstberg, het Warandepark, het Luxemburgplein en het Leopoldpark.
De kruispunten Kunst-Wet en Belliard zijn minder geschikt voor deze functies: zij liggen excentrisch ten opzichte van bovengenoemd traject en bovendien vervullen zij in het herinrichtingsvoorstel een belangrijke verkeersfunctie.
Het Troonplein wordt niet louter een schakel in het oost-westtraject tussen de stadskern en het Luxemburgplein. Het is ook een ‘stadskamer’ op de sectie van de boulevards richting Louiza.
- Sluiting van de Troontunnel – Al het autoverkeer circuleert bovengronds op 2×2 rijstroken. De tunnelmonden worden gedicht. De infrastructuur van de tunnel kan hergebruikt worden voor een stedelijke functie (sporthal, feest- of fuifzaal, handelszaak, stedelijke maakindustrie).
- Op het gedeelte van de boulevards dat als secundaire weg is aangeduid (Belliard-Louiza), worden de rijwegen met langsparkeerstroken gescheiden aangelegd op 5 à 10 meter afstand van de gevels. Zo ontstaat tussen de rijwegen een brede centrale ruimte. Tussen trottoirs en parkeerstroken komen tweerichtingsfietspaden.
- Waar de Troonstraat en de Hertogsstraat uitgeven op de boulevard, wordt een kruispunt voor autoverkeer ingericht. Dit is het enige uitwisselingspunt van autoverkeer.
De Troonstraat, vandaag in de feiten een invalsweg naar het stadscentrum, wordt gereduceerd tot een ‘hoofdstraat’ die plaatselijk verkeer van en naar hoog-Elsene en de omgeving van het Jourdanplein kanaliseert. Om bovenlokaal (sluip)verkeer onmogelijk te maken en verkeersdruk op de boulevards van de Kleine Ring in de hand te houden, wordt het autoverkeer op het Blyckaertsplein geknipt en wordt de verkeerscirculatie (eenrichtingsverkeer) in de omliggende straten herzien.
→ Het autoverkeer - Autovrije Luxemburgstraat – Bussen, taxi’s, hulpdiensten en leveringen kunnen er rijden aan lage snelheid.
- Trams op het Troonplein – Een nieuwe tramlijn tussen het Luxemburgstation (IC-treinen, S-trein en metro) en het Weststation ontsluit het zuiden van de centrale wijken en verknoopt veelvuldig met de lijnen van het metropolitaan vervoernet. Na het Troonplein loopt het tracé van de tramlijn via de Hertogsstraat naar het Paleizenplein. Ook tramlijn 71 tussen De Brouckère en Elsene doet het Troonplein aan. De haltes worden voorzien aan de zijde van de Hertogsstraat.
- De metrolus (lijn 2-6) wordt doorgeknipt ter hoogte van de halte Troon. Beide takken (nieuwe lijnen 2 en 4) leiden naar het Luxemburgstation, waar aansluiting is met de S-trein en met IC-verbindingen. In de nieuwe metrohalte Troon, onder de Luxemburgstraat, kan tussen beide metrolijnen worden overgestapt.
→ Het metropolitaan vervoernet - Het voorzien van een dicht bomenpark op het centrale deel van het plein creëert voor de voetganger afstand tot het autoverkeer. Met een kiosk en zitplekken onder de bomen wordt het plein een karaktervolle rustplek. Deze inrichting refereert daarenboven naar het Troonplein van vóór de aanleg van de stadssnelweg.
- Nieuwe volumes op het tracé van de boulevards, meer bepaald in de brede middenruimte, vervolledigen de wanden van het plein. Het pleinkarakter van de ruimte wordt versterkt door een volume aan de zuidwestelijke rand van het plein en een ander aan de noordelijke zijde. De gebouwen huisvesten een mix van functies. Publieke functies (handels- of horecazaken, gemeenschapsvoorzieningen) activeren het gelijkvloerse niveau van de gebouwen en vergroten het contact met de publieke ruimte. Een doordachte inplanting van het bomenpark in relatie tot de bestaande en nieuwe pleinwanden creëert een leesbare open ruimte op schaal van de stadsgebruiker.